Η γενιά του ΟΧΙ, η Generation Z ήρθε για να αλλάξει τα δεδομένα, γράφει η Γιάννα
Η GenerationZ ήρθε για να αλλάξει τα δεδομένα

Η γενιά του ΟΧΙ, η Generation Z ήρθε για να αλλάξει τα δεδομένα, γράφει η Γιάννα

Αν απορείς για το «που βαδίζει η νέα γενιά» σου έχω νέα. Βαδίζει σε μέρη μακρινά και ονειρεμένα, που είναι πιθανό να μην τα γνωρίζεις αλλά είναι εδώ και έχει όρεξη να σου τα μάθει.

Κυκλοφορούν με το κινητό στο χέρι, φωτογραφίζουν οτιδήποτε τρώνε, πριν φάνε, κατά τη διάρκεια που τρώνε και αφότου φάνε. Ναι, φωτογραφίζουν και το σκουπίδι, το τσαλακωμένο περιτύλιγμα ή το λερωμένο, άδειο πιάτο. Μοιράζονται την εμπειρία που ζουν την ώρα που τη βιώνουν, ζητάνε τη γνώμη και δέχονται απαντήσεις σε πραγματικό χρόνο, από όλες τις πλευρές του πλανήτη, πιθανόν σε 4 διαφορετικές γλώσσες.

Νομίζεις πως αυτό το κινητό τηλέφωνο θα τους χαζέψει και πως δεν απολαμβάνουν τα παιδικά τους χρόνια όπως παλιά που έπαιζαν τα παιδιά στις αλάνες. Κι όμως είναι ήδη ενημερωμένοι για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον πολύ πριν από εσένα. Για την ακρίβεια είναι πολύ πιο μπροστά από εσένα, από εμένα, από όλους τους μεγαλύτερους τους ακόμη και τους λιγότερο μεγαλύτερους, τους millennials ή generation Y. Είναι η Generation Ζ και ήρθε για να αλλάξει όλα όσα έχουμε μάθει μέχρι σήμερα.

Έχουν αξίες και πιστεύουν σε αυτές. Ποιος μίλησε για διαφορετικότητα; Όλα είναι φυσιολογικά.  Αντιμετωπίζουν με δημιουργικό τρόπο την διαφορετικότητα που βλέπουν οι άλλοι (οι μεγάλοι), με έντονα χρώματα και θεατρικούς ρόλους γι αυτό δεν κρίνουν τους ανθρώπους από την εμφάνισή τους ή τις πεποιθήσεις τους. Ξέρουν ότι είναι όλοι ίσοι και όλοι διαφορετικοί, δεν έχουν έχθρες και τους αρέσει να μοιράζονται (share). Αυτό διδάσκονται άλλωστε καθημερινά στα social media. Το μοίρασμα.

Παρά το νεαρό της ηλικίας τους είναι ανεξάρτητα πνεύματα, είναι αφεντικά  και διαφημιστές του εαυτού τους αφού διαχειρίζονται μόνοι τους την εικόνα τους στα social media, χειρίζονται πολλαπλά προφίλ και εφαρμογές, εξετάζουν μελλοντικά collabs (slang: collaborations, συνεργασίες) έχουν φίλους sis (slang: sisters, κολλητές φίλες) και bro (slang: brothers, κολλητοί φίλοι) σε όλες τις γωνιές του πλανήτη tho (slang: though, παρότι, αν και). Εργάζονται σαν πιστοί στρατιώτες τουλάχιστον 9 ώρες την ημέρα #shook  (slang: shocked, σοκαρισμένος), αριθμός που μαρτυράει το γεγονός ότι ακόμα και την ώρα του μαθήματος ρίχνουν μια κλεφτή ματιά στο Instagram ή απαντούν σε κάποιον if (slang, Internet Friend). Έχουν μία εξοικείωση με τη χρήση ξένων γλωσσών και μιλάνε όπως γράφουν, δηλαδή με ακρωνύμια #omg.

ΟΧΙ σε ό,τι γνώριζες μέχρι σήμερα

Οι ειδικοί αναλυτές λένε ό,τι τα παιδιά που ανήκουν στη Generation Z έχουν μνήμη χρυσόψαρου #lol. Αυτό συμβαίνει λόγω της πληθώρας των πληροφοριών που δέχονται κατά τη διάρκεια της ημέρας οπότε δεν είναι εύκολο να συγκρατήσουν στη μνήμη τους κάποια είδηση αν δεν είναι αρκετά σπουδαία, εκκεντρική, σπάνια ή σημαντική. Γι αυτό και θεωρείται δύσκολο κοινό. Δεν εντυπωσιάζονται εύκολα. Διψάνε για νέες εμπειρίες, διαγράφουν τα κακώς κείμενα των προηγούμενων γενεών και απαντάνε με ένα γιγάντιο ΟΧΙ σε όσα γνώριζαν οι παλιοί μέχρι σήμερα.

Είναι αθλητικοί τύποι, δεν καπνίζουν ή δεν ατμίζουν όχι λόγω του νεαρού της ηλικίας τους αλλά κυρίως διότι γνωρίζουν πόσο βλαβερό είναι για την υγεία τους. Το κάπνισμα είναι παλιομοδίτικο, μπανάλ. #fail και αυτό είναι ένα φαινόμενο που ισχύει για τις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες με εξαίρεση την Ελλάδα.

Ο κύκλος της γενιάς των ΟΧΙ

Δεν πίνουν βαριά ποτά ή τουλάχιστον όχι ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Δεν πίνουν βλαβερά για την υγεία αναψυκτικά όπως τα ενεργειακά ή αυτά που περιέχουν μεγάλο ποσοστό γλυκαντικών ουσιών (όχι μόνο ζάχαρης) και επιλέγουν iced teas ή smoothies αντί για σκέτα φρούτα ή απλούς χυμούς. Το σημαντικό άλλωστε είναι να ζήσουν τη γαστρονομική εμπειρία.

Instant snack, instant message, everything instant except family launch

Αγαπούν το φαγητό και παρότι στην καθημερινότητά τους τρέφονται με υγιεινά σνακ από φρέσκα υλικά χωρίς επεξεργασμένες τροφές, λαχταρούν ένα περιποιημένο ζεστό φαγητό που μόλις έχει βγει από το φούρνο και μυρίζει θαλπωρή.  Μάλιστα η στιγμή που κάθονται όλοι στο τραπέζι και μοιράζονται το ίδιο φαγητό είναι η καλύτερή τους. Αν πάλι δεν υπάρχει ζεστό φαγητό στον οικιακό φούρνο τότε φροντίζουν να μαγειρέψουν διαβάζοντας μία συνταγή από το Internet με ότι βρεθεί στο ψυγείο και στα ντουλάπια . Τολμούν να μαγειρέψουν συνταγές που ακόμη και μία νοικοκυρά θα ήταν δύσπιστη. Το σημαντικό γι αυτούς άλλωστε είναι να ζήσουν την εμπειρία.

Η αισιόδοξη πλευρά του φαινομένου είναι πως οι γονείς της Generation Z ανήκουν στη Generation X που σημαίνει πως έζησαν στα εφηβικά τους χρόνια την επανάσταση της τεχνολογίας, οπότε λειτουργούν σαν «γέφυρες» του παλιού με το νέο. Το μεγαλύτερο μπλέξιμο εστιάζει στους millenials που έχουν μπερδευτεί και δεν ξέρουν πώς να φερθούν. Από τη μία πλευρά το μέλλον τους ανήκει και από την άλλη πλευρά η επόμενη, μικρότερη γενιά εμφανίζεται τόσο δυναμικά στη σκηνή που τελικά τους καπελώνει.

Αν δεν τους γνωρίσεις δεν έχεις ιδέα τι σε περιμένει.


 

Gianna Balafouti

Η Γιάννα γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε γραφιστική επικοινωνία. Εργάστηκε 12 χρόνια στο μάρκετινγκ νεών τεχνολογιών και τα τελευταία 10 χρόνια παράγει καινοτόμα εδέσματα. Διδάσκει "Μαγειρικό Κόνσεπτ και Δημιουργία Προϊόντος" στο Μητροπολιτικό κολλέγιο. Ο κόσμος της κινείται συνεχώς γύρω από τη μονάκριβη Νεφέλη.

This Post Has One Comment

  1. Με γέμισε ελπίδα! Και μου θύμισε ότι όταν δεν γίνεσαι «λάτρης των παλιών καλών καιρών» και είσαι δεκτικός στην αλλαγή, είσαι ακόμη νέος! Δηλαδή εγώ που έχω παιδιά 4, 6, 8 η μεγαλύτερη είναι Z και οι άλλες απέχουν μια γενιά;;;Ουάου!

Αφήστε μια απάντηση