Σαγκράδα Φαμίλια στη Βαρκελώνη, γράφει η Έφη.

Σαγκράδα Φαμίλια στη Βαρκελώνη, γράφει η Έφη.

Ξύπνησα πρωί με διάθεση να γράψω για ναούς.

Άσχετα με το αν ασπάζομαι κάποια θρησκεία ή όχι οι Ναοί ήταν πάντα χώροι που με καθήλωναν. Από τον χαμηλότερο που έχω μπει σκυφτή, μέχρι τον ψηλότερο που το κεφάλι μου κοίταζε τον ουρανό, ανεξαρτήτως αν αυτός ήταν χριστιανικός, καθολικός ή ακόμη και τζαμί, το δέος και η αίσθηση της γαλήνης ήταν η ίδια.

Φώτο: Έφη Καϊσέρογλου
Φώτο: Έφη Καϊσέρογλου

Σήμερα θα αναφερθώ στον πιο ψηλό, αποδεδειγμένα ναό που έχω μπει, την Σαγκράδα Φαμίλια στη Βαρκελώνη.

Με ύψος 170 μέτρα είναι μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της ΟΥΝΕΣΚΟ.

Ποιο είναι όμως πραγματικά το ποιο εντυπωσιακό απ’ όλα σε αυτήν την κατασκευή; Η ίδια η κατασκευή; Ή ότι την ακολουθεί μια σειρά γεγονότων, που μέχρι σήμερα δεν έχουν τελειώσει. Πιο συγκεκριμένα η Σαγκράδα Φαμίλια ήταν ιδέα ενός Καταλανού βιβλιοπώλη ο οποίος ξεκίνησε την κατασκευή του κάτω μέρους του ναού, της κρύπτης, το 1882. Ένα χρόνο μετά την πλήρη ευθύνη για το έργο αναλαμβάνει ο Αντόνιο Γκαουντί. Μοναδικός στο είδος του, διάσημος αρχιτέκτονας στην Ισπανία με πλήθος έργων που λατρεύτηκαν.

Φώτο: Έφη Καϊσέρογλου
Φώτο: Έφη Καϊσέρογλου

Αλλάζοντας εντελώς τα αρχικά σχέδια, με το αρχιτεκτονικό και μηχανικό στυλ του, έφτιαξε μια κατασκευή γοτθικού ρυθμού, με μορφές μοντερνισμού που χαρακτηρίζεται από δεκάδες συμβολισμούς. Προχωρούσε όμως η κατασκευή με πολύ αργούς ρυθμούς βασισμένη στις δωρεές. Στον Ισπανικό εμφύλιο το έργο σταμάτησε για να συνεχίσει πάλι το 1950.

Ο Αντόνιο Γκαουντί δεν ήταν πια εν ζωή απ το 1926 ενώ το έργο είχε μείνει ολοκληρωμένο μόν

ο στο 25 τοις εκατό. Από τότε πολλοί αρχιτέκτονες έχουν αναλάβει, βασιζόμενοι πάνω στο αρχικό του σχέδιο. Ανολοκλήρωτη ακόμη και οι διαμάχες δεν σταματούν μέχρι και σήμερα.

Φώτο: Έφη Καϊσέρογλου

-Βασίζεται ή έχει ξεφύγει του αρχικού σχεδιασμού;
-Θα χρησιμοποιούσε ο Γκαουντί τεχνικές και υλικά από αυτά που δουλεύτηκαν μεταγενέστερα;
-Είναι ένα αριστούργημα ή μια τερατώδης κιτς κατασκευή;
-Υπάρχει κίνδυνος με τη στατικότητα του κτηρίου;

Φώτο: Έφη Καϊσέρογλου

Όσες και να είναι οι διαμάχες η Σαγκράδα Φαμίλια για μένα που την έχω επισκεφτεί ήδη δύο φορές είναι ένα αριστούργημα, ένα έργο τέχνης που μπορείς να θαυμάζεις με τις ώρες. Με τις χρωματικές αντιθέσεις και το διαφορετικό στυλ, απ’ το παλιό στο καινούριο, είναι η μοναδικότητά της και βέβαια ότι είναι ένας ναός χωρητικότητας 9.000 ατόμων που βρίσκεται 135 χρόνια υπό κατασκευή. Σημείο αναφοράς της πόλης με εκατομμύρια τουριστών να συρρέουν και που μέλλεται να ολοκληρωθεί το 2026 στα εκατό χρόνια από το θάνατο του Γκαουντί.

Φώτο: Έφη Καϊσέρογλου

Με τους πύργους της να φτάνουν τους 18, καθένας αφιερωμένος σε μια διαφορετική θρησκευτική προσωπικότητα. Ο πρώτος και κεντρικός, είναι ο Πύργος του Χριστού. Σε ύψος 170 μέτρα, μόλις ένα μέτρο χαμηλότερος από τον λόφο του Μόνζουικ που δεσπόζει στην Βαρκελώνη. Όπως είπε και ο βαθιά θρησκεόμενος Γκαουντί, δεν ήθελε το έργο του να ξεπεράσει σε ύψος το έργο του Θεού.

Φώτο: Έφη Καϊσέρογλου

 

 


Σχετικά Άρθρα

 

Efi Kaiseroglou

Η Εφη κατάγεται από την Κωνσταντινούπολη αλλά γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε για χρόνια μουσική, αλλά η καταγωγή και η οικογένεια έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην ενασχόληση με την γαστρονομια. Απόφοιτη της le Monde, Ζαχαροπλάστης-ζαχαροτέχνης στο επάγγελμα, αλλά η μεγάλη αγάπη για τον "οινο" την έστειλαν σε ακόμη μια σχολή το WSPC. Λατρεύει να ταξιδεύει, να φωτογραφίζει και να μοιράζεται. Έχει μια κόρη την Αλκυόνη,που δίνει φως στην ύπαρξη της.

Αφήστε μια απάντηση